letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-14
12:00:00

Vårjakt i Rosengädda - Emma Hamberg

 

Titel: Vårjakt i Rosengädda

Författare: Emma Hamberg

Utgivningsår:  2015

Genre: Roman

 

Handling:

Tessan äger ett stationshus i den lilla byn Rosengädda där hon har öppnat en restaurang. Med dålig ekonomi försöker hon att få det att fungera, samtidigt som hon har ett barn att ta hand om. Tessan vill ha hjälp med både barnpassning och drivandet av restaurangen. Det kommer två människor som kan tänka sig ställa upp på detta, men det ligger mer bakom än vad Tessan först anar när de dyker upp utanför hennes dörr. Detta är den tredje boken i serien om Rosengädda.

 

Egna reflektioner:

I ett års tid har jag längtat efter den här boken. Längtat efter att få komma tillbaka till värmen som de tidigare böckerna gett. All träffsäker beskrivning av mat som gör att man dreglar av bara tanken och idyllen allt utspelar sig i. De första kapitlen i boken har just den här känslan som jag längtade tillbaka till. Men ju mer jag läste, desto mer besviken blev jag.

 

Bilden över vad jag trodde boken skulle innehålla tynade sakta bort. Tillslut suckade jag mest och läste bara för att ha läst ut den.

 

Boken tillhört klart samtidslitteraturen då den återspeglar mycket i samhället som är ett problem idag och som det pratas mycket om. Men det var ju inte därför jag ville läsa den. Jag ville ju bort från verkligheten och inte bli påmind om den!

 

Detta var svårsmält för mig då de tidigare böckerna inte alls varit runt och nosat på liknande ämnen innan. Det var också så svårt att hantera då Emma Hamberg är en utav mina favoritförfattare av vuxenromaner. Hennes karaktärer är alltid något komplexa vilket gör att de är helt oförutsägbara,

något det saknades i den här boken faktiskt. Allting var väldigt förutsägbart och det fanns ingen direkt twist som det gjort i de tidigare böckerna.

 

Likgiltigt stängde jag boken och hoppades att detta var den sista boken i serien.

 

Den får: 1 av 5 bubblor

/Johanna

Kommentar:
2016-05-14 @ 13:39:58
#1: Louise

Va synd Johanna, visste att du verkligen hade väntat på denna boken. Jag har försökt läsa första och denna serien är inget för mig :)

Svar: Första boken är seg. Den andra är den bästa av dem! Kan läsas separat ;) / Johanna
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: