letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-15
12:00:00

Tyst Stolthet - Danielle Steel

 

Titel: Tyst Stolthet

Författare: Danielle Steele

Utgivningsår:  2002

Genre: Historisk Roman

 

Handling:

Hiroko är 18 år och flyttar 1941 från Japan till Kalifornien i USA för att studera, hon bor med sin farbror och sina kusiner, men känner sig som en främmande fågel i denna nya miljö. 

  Den 7 December 1941 bombas Pearl Habour och inom timmar är kriget mellan USA och Japan i full gång, Hiroko är nu inte bara en främling utan en fiende och hon förs således till ett uppsamlingsläger. 

 

Egna reflektioner:

Jag har varit en trogen Danielle Steele-läsare sen jag var 15 år, hon har ett sätt att skriva på som är tilltalande, men hon har också många puttinuttiga historier, där alla är så vackra och lyckliga hela tiden, att man vill spy på det. Så om man inte gillar sådana historier så ska man välja noga om man vill komma in i DS värld. Den första boken jag läste av Danielle Steele var "Juveler" som rör sig från 20-talets USA till 60-talets Frankrike om jag inte minns helt fel, och den berör därmed det kriget som jag tycker är en av de mest intressanta epokerna att läsa om när det kommer till världshistoria. Vilket för oss tillbaka till Tyst Stolthet som också berör denna epok, nämligen andra världskriget. 

 

 När jag gick i skolan och vi fick lära oss om andra världskriget, så fick vi (samtliga gånger vi läste om detta) lära oss om hur Nazisterna behandlade de som hamnade i koncentrationsläger, dvs Förintelsen. Men aldrig under mina år i skolan fick vi höra om hur amerikanska japaner fick det efter Pearl Habour. 

 

 Jag älskar böcker som förenar nytta med nöje, alltså att de undervisar mig utan att man tänker på det, (det är lite därför jag gillar historiska romaner) och den här boken gav mig en ordentlig tankeställare just därav. För DS talar här om något som jag inte ens då jag läste boken (vid 22 års ålder) hade hört talas om. Och det var den internering och lätta utrotning som skedde av japaner, infödda sådana eller inflyttade efter den 7 december 1941. 

 

Böcker som kan ge mig en tankeställare och få mig att undersöka saker närmre älskar jag, och tycker är fantastiska. Sen kan jag för att få denna dos av verklighet, ha överseende med att alla hennes böcker är äckligt söta vid tillfällen. Iofs om man gillar kärleksromaner i sin renaste form, så kan man uppskatta DS för det. 

 

Den här boken får iaf 4 av 5 prickar. Och den följdes av timmar på google för att jag skulle få veta mer. ;) För det här var och är intressant enligt mig. 

 

//Nina

Kommentar:
2016-05-15 @ 21:08:18
#1: Louise

Intressant, har nog aldrig läst något av henne. Får kolla på dessa böcker.

Svar: Hon har en hel del böcker, som iaf jag skulle klassa som om inte direkta feel good-böcker så åtminstone nära kusiner till denna kategori. Jag har förstått att du gillar dessa, och med det i åtanke skulle jag specifikt rekommendera två av hennes böcker "Pappa" och "En familjesaga". :) //Nina
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: