letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-09
16:09:00

Nya böcker!

Idag tog jag och Johanna en runda på Akademibokhandeln, mest gick vi in för att fördriva tiden en aning i väntan på hennes möte. Väl inne strövade vi runt bland hyllorna och mest njöt av atmosfären. 
 Under tiden som vi gick runt där inne och pekade ut böcker åt varandra så slog en tanke mig, jag och Johanna är väldigt lika, vi tänker likadant och reagerar likadant hela tiden (inte ens lite av en överdrift) men vi har helt olika smak när det kommer till böcker. Vilket är intressant av två anledningar, dels för att vi är så lika i övrigt, och dels för att vi då alltid kan komma till den andre för boktips på något vi inte läst. 
 
 Men så långt sträcker sig skillnaderna mellan oss när det kommer till olika smak på böcker, att vi (förutom Agatha Christie som jag läst två böcker av och Bea Uusma) inte kunde komma på en enda författare som vi båda läst en hel bok av i vuxen ålder. Vi fick rabbla författare från olika genres också för att försöka hitta ett namn som var bekant hos den andre. 
 
Men detta tycker jag är väldigt kul, för tänk vad vi ändå kan lära av varandra när det kommer till litteratur. 
 
Och som titeln antyder så gick ingen av oss lottlös från Akademibokhandeln idag. 
 
Johanna kom därifrån med en ungdomsbok av Maria Gripe:
 
 
 
Och jag kom därifrån med en "dokumentär beskrivning" så biografitypish av Lennart Rammer:
 
 
 
//Nina
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: