letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-20
12:00:00

Motljus - Annika Thor

 

Titel: Motljus

Författare: Annika Thor

Utgivningsår: 2008                   

Genre:  Roman

 

Handling:

Marie får en morgon syn på en dödsannons i tidningen och hela hennes värld börjar helt plötsligt snurra. På ett ögonblick förs man tillbaka i tiden till sommaren 1976, till sommarkollektivet och allt som hände där. Marie måste få veta, måste få ett avslut. En resa igenom tiden påbörjas och sammankopplas med hur Marie idag känner och tänker. Handlingen utspelar sig både i nutid och dåtiden 1976.

 

Egna reflektioner:

Annika Thor är mest känd för sina barn- och ungdomsböcker, detta är hennes första roman för vuxna. Jag njöt hela den dagen jag läste den. För ja, detta var en utav de få böcker jag läste på en och samma dag och inte kunde lägga ifrån mig.

Mest för att jag på något sätt älskade idyllen i huset som hon beskriver. Om det ljuva 70-talet som återspeglas och hur de tänkte då, politiken, rökning, ja det mesta som var vardag då. Det var som att resa tillbaka i tiden på riktigt. Jag var där och upplevde samma tidsålder.

 

Handlingen var också logisk i den meningen att det var inte helt overkligt i vad som hände och skedde. Hur karaktärerna var uppbyggda och hur en människas öde kan formas. Ibland när man läser böcker kan det bli för mycket, händelser som läggs på varandra för att skapa kaos men som låter helt osannolikt. Detta gör att man kan tappa intresset, problemet uppstår inte i den här berättelsen.

 

Utan att avslöja för mycket så vill jag säga att det ligger en viss spänning i att läsa den här boken, man vill bara veta mer. Vad hände egentligen den sommaren och på vilket sätt påverkar detta huvudkaraktären när vi möter henne i ”nutiden”? Handligen lämnade mig på något sätt vemodig och melankoliskt, fast det är nog bara mitt sätt att känna att jag blev berörd på djupet. För boken tog tag i något djupare inom mig, någon jag inte kan förklara.

 

Detta var en härlig bok att läsa då den gav mycket mer än vad både framsidan och baksidetexten ville säga. Omslaget lurade mig totalt. Boken har stått i hyllan i minst 4 år och inte blivit läst förrän nu. Jag är så glad att jag valde att läsa den tillslut!

 

Den får 5 av 5 bubblor!

 

//Johanna

Kommentar:
2016-05-21 @ 12:10:18
#1: Louise

Den kanske jag kan låna :) Sommarläsning kanske :)

Svar: Jag rekommenderar den skarpt! :D /Johanna
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: