letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-21
12:00:00

Gone Girl - Gillian Flynn

 
Titel: Gone Girl 
Författare: Gillian Flynn
Utgivningsår: 2012
Genre: Thriller
 
Handling: 
 
På Nicks och Amys femte bröllopsdag försvinner Amy, dock inte spårlöst. Det finns spår, många spår och alla leder de mot Nick. Men Nick är oskyldig. 
 Så vad har hänt med Amy och varför ser det ut som om någon försöker sköta dit Nick? 
 
Egna reflektioner:
 
Så jag påbörjade denna boken, ganska direkt efter att jag köpte den förra hösten. Det är en lätt bok att fastna i och inom ett par dagar var jag halvvägs in i boken. Sen kom skolan emellan, men då jag nu håller på att försöka avsluta alla böcker jag påbörjat så kom turen till Gone Girl i måndags och igår tog den slut. 
 Som sagt det är en bok som är väldigt lätt att fastna i, den är skriven på ett sätt som gör att man bryr sig, vartannat kapitel talar ur Nicks första person och vartannat talar ur Amys första person. Så man lär känna båda huvudkaraktärerna riktigt bra. Vilket jag gillar, läsaren ligger alltid steget före samtliga karaktärer för vi vet vad de tänker men inte säger. 
 
Varje kapitel inleds också med att berätta var i tidslinjen vi är, boken är berättade till största del i kronologisk ordning, men vi får ändå en liten "försvunnen si eller så många dagar" så vi vet vart vi är. 
 
Jag såg filmen innan jag läste boken och då förstod jag inte slutet, jag tyckte att valet som gjordes då var konstigt, men slutet får en mycket bra förklaring i boken. 
 
Det står för mig helt klart varför den här boken blev en best-seller och jag rekommenderar den starkt. 
 
Boken får 4 av 5 prickar. 
 
//Nina
 
Kommentar:
2016-05-21 @ 12:09:22
#1: Louise

Har kikat på denna några gånger, fast nä, tror inte det ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: