letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-28
12:00:00

Den enögda kaninen - Christoffer Carlsson

 
 

Titel: Den enögda kaninen

Författare: Christoffer Carlsson

Utgivningsår: 2011

Genre: Thriller

 

Handling: (Tagen från bokens baksida- den beskriver allt med boken.)

Bortom det lilla samhället Dalen finns ett övergivet hus. Det är det första David Flygare får veta när han återvänder till sin barndomsstad för sommaren. Tillsammans med fem vänner tillbringar David de långa sommardagarna vid huset. De solar, grillar, dricker, har sex och begår inbrott i skydd av natten. De gömmer stöldgodset i huset. Men stölderna skapar oro i det lilla samhället. Och då en ensam, gammal man dessutom försvinner börjar det koka under ytan, vad är det egentligen som pågår i Dalen?

När sommaren är över kommer det vita huset att stå för allt David och hans vänner  har tagit från Dalen, och allt det som tagits från dem – det som aldrig kan komma tillbaka.

 

Egna reflektioner:

Det var en riktigt bra och välskriven bok från början till slut, med mycket inlevelsefulla beskrivningar och mänskliga intryck. Det ligger en stämning i hela boken som gör att man dras med i den kusliga tillvaron. Ibland är skildringen en idyll men plötsligt så blir det en annan klang och allt vänder på en sida.

Upplevelsen jag hade med den här boken var stark. Inte nog med att författaren beskrev så vackert med ord, han lyckades också göra mig rädd mellan raderna. Det fanns en känsla av mörker igenom boken, något som följde efter mig under hela läsningens gång. Men även om det var läskigt så ville jag hela tiden läsa vidare.

 

I år läste jag hans debutroman och även där har han den där stämningen som ligger och pyr bakom varje sida. Dock är denna (som är hans andra bok) mycket mer barbetad med ord och förklaringar. Författaren har utvecklats massor i den här boken och jag är grymt ledsen över att den har försvunnit från min bokhylla.

 

Emellanåt kunde den vara lite seg att läsa då det blev lite mycket med beskrivnigarna, trots att de var så målande och bra. Jag ville ju ändå framåt i historien eftersom den var så mystisk. Jag kan inte likna den med någon annan bok jag läst, ingen som påminner om något med den här boken. Den står helt klart för sig själv och glänser. I mina egna anteckningar efter att ha läst boken 2012 skrev jag : ”Christoffer Carlsson är nog en ny favorit bland författarna. Grym kille!”

Han imponerade stort med andra ord!

 

Den får 4 av 5 bubblor!

//Johanna

Kommentar:
2016-05-31 @ 20:54:21
#1: Louise

Tror jag har första boken i bokhyllan hemma, har tyvärr (eller tjoho va bra, jag har den kvar :) ) inte läst den än, men det kommer.....

Svar: Den första boken heter "Fallet Vincent Franke" :) Jag tror du kanske har hans första deckare hemma (som jag vill läsa någon gång!) Kram /Johanna
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: