letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-17
12:00:00

Britt-Marie var här - Fredrik Backman

 

Titel: Britt-Marie var här

Författare: Fredrik Backman

Utgivningsår: 2014

Genre: Roman, feel-good

 

Handling:

Britt-Marie har lämnat sin make, hon packade sina väskor, hoppade in i sin bil och åkte därifrån. Fast inte förrän hon bäddat sängen såklart, vad skulle folk kunna tro då. Britt-Marie har inget jobb, ingen bostad och "hennes" fönsterputsmedel har gått ur sortimentet. 

 Efter ett par besök på arbetsförmedlingen så får Britt-Marie jobb i ett litet, litet samhälle som heter Borg, där hon fått jobb på fritidsgården. 

Borg är ett samhälle där fotboll är religionen, Britt-Marie tycker inte om fotboll. Britt-Marie blir utan att riktigt veta hur, coach för fotbollslaget. 

 

Egna reflektioner:

Under förra kursen märkte jag helt plötsligt att jag hade mer fritid än jag var van vid, det var då jag passade på att läsa om En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt, då jag avslutat den sista halv ett på natten till en söndag, så ville jag läsa mer Backman, en snabb googling senare sa mig att Britt-Marie var här fanns och klockan 11 på söndagen därpå så stod jag utanför akademibokhandeln i väntan på att de skulle öppna.

Britt-Marie är en karaktär som dyker upp i Min mormor hälsar och säger förlåt och för att man ska få full förståelse för boken så krävs det att man läst den. Vilket jag tycker är lite synd, för Britt-Marie är inte den mest intressanta karaktären i Min mormor hälsar och säger förlåt

Det finns också en sak händer i Britt-Marie var här som inte riktigt stämmer överens med vad som sägs i Min mormor hälsar och säger förlåt vilket störde mig en aning. Jag tänker inte berätta vad detta är, för jag tror inte alla kommer märka det, och om ni inte gör det så slipper ni bli irriterade och det är ju positivt för er. :)

 

En sak som jag dock ska säga var bra med boken var slutet. Slutet lämnades öppet vilket gjorde mig glad. 

 

Men Fredrik Backman briljerar även här med sitt fantastiska språk och sin karaktärsuppbyggnad. Men detta är inte hans bästa bok. :) 

 

Boken får 3 av 5 prickar.

 

//Nina

Kommentarer:
2016-05-17 @ 13:06:12

Ok här är ytterligare en bok som står hemma i bokhyllan :) när ska jag hinna läsa alla ;)

Svar: Semestern är en tid då man kan strunta i allt vad makar, barn och svärbarn heter och bara läsa.... Har jag hört... Från mig själv.. Då jag just hittade på det. ;) *fniss* //Nina
letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-18 @ 21:59:13
#2: Louise

...semester, när ska jag hinna med de då? hi hi ;)

Svar: Idag, genast! Semester kan man säkert ta när man vill eller? ;) //Nina
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: