letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-07
12:00:00

Benjamin - Toby Johansson & Jakkin Wiss

 

Titel: Benjamin

Författare: Toby Johansson & Jakkin Wiss

Utgivningsår: 2013

Genre: Min åsikt: Fantastik. Bokus åsikt: Ungdomsbok (Urban Fantasy)

 Handling: 

 Benjamin är en spårvagnschaufför i Norrköping, en natt när han med flickvännen i telefon råkar köra på någon med spårvagnen så går hans underbart förutsägbara liv till att bli ett sammelsurium av kaos. 

 Benjamin hade nämligen inte kört på vilken människa som helst, Benjamin hade inte ens kört på en människa. Benjamin hade kört på ingen mindre än Döden i egen hög person, när denne var ute och rastade sin hund. Nu måste Benjamin försöka väcka liv i döden igen, eller för alltid ta hens plats.

 

 

 Egna reflektioner:

Det här är en av de mest kreativa böckerna jag läst, den är fantastisk. Eller första halvan är fantastisk, andra halvan blir lite rörig, men när jag får tiden ska jag läsa boken igen så kanske andra halvan faller på plats den med. 
 
 Vad som gör den här boken så kreativ, i mina ögon, är inte bara att alldagliga spårvagnschauffören Benjamin kör på Döden, utan sättet den är skriven på, författarna har en klar humoristisk syn och Johanna kan vittna om att jag, i läsandet av boken, inte bara fnissade lätt för mig själv, utan gapskrattade rakt ut många gånger. 
 
En annan sak som gör boken så originell är att författarna bryter den fjärde väggen. Detta är något som aldrig händer i skönlitterära böcker, men här görs det och snyggt, de har med jämna mellanrum lagt in fotnoter, jag vet fotnoter SNARK, men nej. Fotnoterna är något av det roligaste i boken, ibland dumförklarar fotnoterna oss, ibland dumförklarar de sig själva, ibland vill de bara komma med en hjälpande hand så man förstår historien bättre. Och jag ska dela med mig av en av mina favoriter av dessa fotnoter, denna kommer efter att en figur mystiskt dykt upp i badkaren där Benjamin sitter, denna figur liknas vid en "Gremlin". Fotnoten lyder:
 
 "Om du inte vet vad en Gremlin är så tar vi författare inget som helst ansvar för detta utan anser mer att du saknar allmänbildning eller i alla fall god smak när det kommer till film. Är du född på 90-talet lägger vi ansvaret på dina föräldrar."
 
Som sagt andra halvan blir lite rörig om man läser boken lite halvt okoncentrerad och det drar tyvärr ner betyget en aning. 
 
Och många av er har nog aldrig ens hört talas om författarna, jag kom över boken för att jag mötte en av författarna på bok- och biblioteksmässan i Göteborg 2015, så jag bestämde mig för att ge denna boken, som mer passade min målgrupp än hans senaste, en chans. Jag har inte ångrat mig. 
 Kan också berätta att författaren berättade, när vi under en av hans pauser drack kaffe tillsammans, att han på söndagen på bokmässan mötte en kille som såg ut precis som han hade föreställt sig Benjamin i boken, mannen hette Benjamin, och kan ni gissa vad han jobbade som? Just det, spårvagnschaufför. Han fick ett ex av boken med sig hem. ;)
 
I alla fall, jag kommer fortsätta hålla koll på dessa killars litterära verk även i framtiden, för när en författare ger en en så unik läsupplevelse, så vill man uppleva det igen. 
 
Boken får 4 av 5 prickar. :D
 
//Nina
Kommentar:
2016-05-08 @ 11:31:06
#1: Louise

Den här blev jag lite nyfiken på..lägger till min "att läsa" lista ;) Fick faktiskt "grabben i graven brevid" boken på nästan samma vis och den blev ju sedan en dundersuccé, och en favorit hos mig :)

Svar: Åh,vad kul att höra. Jag rekommenderar den varmt, du får gärna återkomma när du har läst den och dela med dig av dina åsikter. :D Och tack Louise för att du tar dig tiden att kommentera varje dag. Det håller andan uppe. :D //Nina
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: