letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-12
12:00:00

Bara vanligt vatten - Kajsa Ingemarsson

 

Titel: Bara vanligt vatten

Författare: Kajsa Ingemarsson

Utgivningsår:  2009

Genre: Roman

 

Handling:

Stella Friberg är en författare som gjort succe med en bokserie om Franciska Falke som löser brott i ett 1800-tals stockholm. Stella måste nu avsluta serien på ett snyggt sätt så alla blir nöjda men hennes liv kommer emellan. Livet som var så fantastiskt perfekt med bland annat karriär och stadigt förhållande. Allt detta börjar rämna sönder när en vattenläcka uppstår i Stellas badrum och hon måste ta in en hantverkare. Detta vänder hellt upp och ner på hennes vardag och att få skriva den sista, mest viktiga boken är praktiskt taget omöjligt.  

 

Egna reflektioner:

I början var jag helt frälst! Det handlade om en författare som skulle skriva en bok, hur mysigt låter inte det? Men ju mer jag läste desto mer förvånad blev jag. Stella Friberg är inte en människa man tycker om. Man föraktar henne. Snobbig och kall är två av de ord som beskriver karaktären bäst, men döm inte! Detta var ett utav det bästa med boken, att få följa Stella och se hur hennes fasad föll bort i takt med hennes annars så perfekta tillvaro. Boken är en utav få jag faktiskt läst två gånger och tyckte den var lika bra, om inte bättre, andra gången.

 

Ibland slåss man mot Stella och ibland med henne. Vissa karaktärer förtjänar hennes kylighet och andra inte. Men på något sätt så känns det som att kändisskapet format henne så och nu är det bara så hon är.

 

Boken är uppdelad i olika delar skulle man kunna säga. Större delen handlar om Stella, men sedan kommer kapitel som har ett annat typsnitt och plötsligt så får vi läsa det som Stella skriver och berättar i sin bok. Det blir en bok i boken!

På ett sätt tycker jag om det och på ett annat inte. Att bli avbruten mitt i berättelsen om Stella för att hamna i 1800 talet för att lösa ett fall gör att man lätt tappar bort sig. Boken är ganska tjock och det blir lätt att man lägger ifrån sig den vid de tillfällena texten byter karaktärer.

På ett annat sätt så ger den mer till resten av boken. Det blir mer verkligt att hon sitter där och skriver när man får följa med på Stellas egen resa igenom skrivandet och hur hon dividerar med sig själv om hur karaktärerna ska få leva vidare när serien nu når sitt slut.

 

Även om detta är en utav mina favoriter så får den bara : 3 av 5 bubblor

/Johanna

 

 

 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: