letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-24
12:00:00

Askungens fjorton dagar- Netta Muskett

 
 

Titel: Askungens fjorton dagar

Författare: Netta Muskett

Utgivningsår: 1937

Genre: Roman

 

Handling:

Anne möter på tåget en kvinna som är skrämmande lik henne själv, fast Gillian som hon heter är snäppet vackrare och bär dyrare kläder. Den vackra Gillian föreslår för sin nyfunne vän att de ska byta plats med varandra så hon slipper åka och träffa familjen, ingen kommer att märka någon skillnad. Anne går med på bytet och under de första dagarna så leker livet för henne, det är glamoröst att vara Gillian Haymer. Snart inser hon dock att det blir komplicerat, men den riktiga Gillian Haymer är inte klar med Anne än. 

 

Egna reflektioner:

Jag fann boken när jag ögnade igenom bokhyllan i min sambos familjestuga på landet. Där trängs massa böcker av olika slag och jag var verkligen sugen på att börja läsa något lite annorlunda. Det var ett charmigt omslag utan baksidetext som mötte mig, vilket gjorde att jag inte förväntade mig något alls av boken innan jag började. Boken är också något av en "släktklenod" då den har ägds av tre kvinnor i rakt nedgående led. Det var det min svärmors mormors bok från första början (om jag förstår tillägningen av boken som är handskriven på första sidan), vilket gör att den känns häftig att hålla i. Vi har (kanske) alla upplevt samma bok någon gång i vårt liv.

 

Starten var seg och jag hade lite svårt att komma in i själva handligen, men efter ett tag fann jag berättelsen säregen och lätt spännande, så jag ville verkligen avsluta den. Handligen har en twist på mer än ett ställe vilket gjorde att jag många gånger tänkte "men hur ska de lsösa det här nu då? Kommer det verkligen bli ett bra slut?" osv. Jag kan verkligen gilla äldre böcker på det sättet att handligen nästan aldrig är förutsägbar. 

 

Generellt sätt var boken bra och jag engagerade mig verkligen i berättelsen när jag läste, tempot ökade på i slutet och jag vände ivrigt blad för att veta vad som hände sedan. Även fast boken är publicerad under trettiotalet är språket lättläst och man hänger med utan problem med orden. Berättelsen bjuder på äventyr och lämnade mig matt i kroppen av alla händelser när jag slog igen boken. Helt klart läsvärd! 

Den får 3 av fem bubblor

//Johanna

Kommentar:
2016-05-24 @ 19:02:49
#1: Louise

Ha ha jag tyckte väl jag kände igen omslaget. en bok som stått där länge länge men som inte har blivit läst. Kul att du tog tag i den :)

Svar: Den kan jag rekommendera till sommaren ^^ den står i stugans hylla igen. /Johanna
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: