letstalkaboutbook.blogg.se

2016-07-06
20:48:00

Glädjen med att sprida läsning.

Häromdagen när jag var på väg hem från Willys så blev jag stoppad av en liten kvinna i övre medelåldern, hon sträckte fram en bok mot mig och berättade kort innehållet i den. Hon sa sen att det var en bok hon läst i sin ungdom och att den helt hade ändrat hennes syn på världen och på litteratur. Det var en faktabok hon höll i, vad hon berättade gjorde mig genast intresserad av boken och jag lade bokens och författarens namn på minnet, samtidigt som jag förbannade mig själv för att jag för ovanlighetens skull inte hade lösa pengar på mig, då jag kände på mig att hon skulle försöka sälja boken till mig. 
 Jag behövde dock inte oroa mig, hon lade boken i min hand "Va? Får jag den?", Min förvåning var total. "Ja, ingen har kontanter längre.". Jag frågade om hon var säker på att hon ville ge boken till mig, hon nickade, önskade mig en trevlig dag och gick vidare. Själv fortsatte jag hemåt. 
 
I hissen upp till min lägenhet erinrade jag mig en nyhetsartikel som jag hade läst på morgonen, en artikel som berättade att en kvinna från Växjö, vars bokhyllor svämmade över, hade slagit in ett sextiotal böcker i rosa paket som hon hade för avsikt att lämna på busshållplatser runt om i främst Växjö, men också andra platser hon besöker. 
 
Att ge bort en bok tycker jag är något av det finaste man kan göra, för man ger inte bara bort papper med text på, man ger bort en upplevelse som så totalt kan ändra en människas liv.
 
Jag kan själv på rak arm, plocka fram tre minnen då böcker varit de finaste presenter jag fått och jag har i ett par år nu gett bort böcker till mina systerdöttrar, min mamma och mina vänner. Å ena sidan för att försöka väcka läslust, å andra sidan för att skänka glädje och upplevelser, kanske genom att ge bort en bok de själva inte lyckats finna eller en bok de har haft starka band till men inte läst på flera år. 
 
Glädjen jag fick känna av häromdan när jag fick ta emot en bok av en främling, en bok som jag vet kommer få mig att fundera på hur världen fungerar (och vi vet ju alla hur mycket jag älskar sådana böcker), gjorde mig helt tänd på idén att själv sprida glädje på detta sätt. 
 Om jag i stunden fick göra ett nytt projekt för litteraturförmedlingskursen så kanske det inte skulle bli att starta en blogg, utan att köpa en massa böcker på second hand och gå ut i stan och ge bort dem.  För om jag älskar att få böcker så finns det andra som gör det också. 😉 
 
Och tur för mig att jag ska få en ny bokhylla till hösten, för min nya bok får inte plats i fakta-hyllan. 😃
 
Artikeln om kvinnan i Växjö om ni vill läsa den i sin helhet: 
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/prickiga-paket-pa-bankar-och-busshallsplatser?gmenu=open
 
Och min nya bok:
 
//Nina
 
Vilken är den bästa bok ni någonsin fått och varför var den bäst?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: