letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-22
12:00:00

Tre terminer - Fritiof Nilsson Piraten

 

Titel: Tre terminer

Författare: Fritiof Nilsson Piraten

Utgivningsår: 1943

Genre: Roman

 

Handling:

Huvudkataktären Herman Lange får som ny student i Lund uppleva allt som har med tidens studentliv att göra. Bier, cigarrer, spännande sällskap och såklart punsch. Man får följa Herman under hans terminer vid akademien där han läser till jurist. Han förälskar sig också i den vackra men ack så gifta Anne. Boken är en vacker beskrivning av hur det kunde se ut i en stundetstad under det tidiga 1900-talet.

 

Egna reflektioner:

Piraten är en utav mina favoritförfattare, han lyckas liksom skriva en hel berättelse om mest ingenting kan det tyckas ibland. Ändå älskar jag hans sätt att skriva och berätta. Karaktärerna i hans böcker är alltid udda, gör konstiga saker och har väldigt spännande äventyr att berätta om.

 

Varenda gång jag började prata och diskutera litteratur med min svärfar så kom alltid Piraten upp i samtalet. Den här boken var en utav alla som han verkligen ville att jag skulle läsa. Jag lånade svärfars trasiga exemplar av boken som var i tre delar, satte mig och läste den och efter första delen av boken så tog jag glatt upp nästa.

Beskrivningarna av alla karaktärer är ganska djupgående och ibland förstår man inte varför det ska ta sån tid att beskriva vem personen är när författaren först berättar om hans pappa eller farfar för att sedan komma till personen ifråga. Ja man hinner nästan igenom hela släktträdet innan han är klar. Men på detta sättet förstår man också varför karaktärera är som de är, så det är både på gott och ont man tar sig igenom styckena.

 

Det finns också en väldig humor i boken och man kan skratta gott emellanåt. Boken är verkligen vacker, målande och helt förtrollande i beskrivningar av bland annat mat. Alkohol och mat är verkligen ett återkommande tema i de flesta av författarens böcker.

 

Ska man läsa Piraten för första gången så kan det vara lite problem med språket. Böckerna är skrivna på inte helt ny svenska om man säger så. Själv älskar jag att läsa böcker från den tiden eftersom jag tycker att språket är mycket vackrare på något sätt. Sen får man givetvis slå upp en del ord som ploppar upp här och där. Ord som inte används längre eftersom en del ting som nämns inte längre finns eller nyttjas. Ex.Pincené – glasögon som hålls fast med en klämma över näsryggen.

 

Den får 4 av 5 bubblor

 

//Johanna

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: