letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-26
12:00:00

Som om ingenting - Katarina von Bredow

 

Titel: Som om ingenting

Författare: Katarina von Bredow

Publiceringsår: 1999

Genre: Ungdomsroman

 

 

Hanling:

Elin börjar på en skrivarkurs och träffar där Paul. De kan prata på riktigt om litteratur och mycket annat som hon inte kunnat göra med någon annan innan. Elin blir förälskad men det finns vissa bekymmer. Paul är inte bara tjugofem år äldre, han är också pappa till hennes bästa vän. Elin gör allt för att stå emot den längtan som uppstår inom henne, men tillslut kan hon inte mer än att ge efter.

 

Egna åsikter:

Jag önskar verkligen att jag befunnit mig i ungdomsåren när jag läste den här boken. Von Bredow skriver med hjärta för tonårstjejer som trasslar till det ordentligt med kärleken, vänner och självkännedom. Hon prickar känslan av hur man under dessa år slåss mot allt och alla i kampen om att hitta sig själv, vem man är kär i och hur man vill vara i framtiden.

 

Just den här boken var väldigt spännande att läsa just för att ämnet är så förbjudet och så tabubelagt, men i boken händer det i alla fall. Många av författarens böcker tar upp dessa förbjudna förälskelser och knepiga förhållanden som faktiskt kan uppstå i verkligheten, vilket gör att det blir intressant och tilltalande. Inte minst för att man som läsare vill veta hur de ska ta sig ur knipan de befinner sig i.

 

Jag hade förmodligen känt mig mindre ensam under mina år som tonåring om jag kommit i kontakt med dessa böcker då jag ansågs annorlunda och kanske funnit tröst i att det fanns berättelser om andra flickor med andra problem, kanske inte som mina egna, men ändå någon som var annorlunda på något sätt. Som sagt innan så petar författaren på de känslor jag själv vet att jag hade under den perioden vilket gör större delen av läsupplevelsen till en igenkänningsfaktor.

 

Boken är uppbyggd med korta kapitel och lättsam text utan märkvärdiga ord, vilket gör att det verkligen flyter på när man läser. Då den heller inte är så tjock, vilket kan avskräcka vilken läsare som helst, är det en bok som man tar sig igenom ganska fort.

 

Jag rekommenderar starkt alla Katarina von Bredows böcker till tjejer i tonåren. Givetvis till övriga läsare också, men lite extra till just tonåringar. 

Den får 5 av 5 bubblor!

//Johanna

Kommentar:
2016-05-31 @ 20:39:32
#1: Louise

Läser väldigt lite ungdomsromaner, kommer nog inte att läsa den här :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: