letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-23
12:00:00

Sagan om Isfolket - Margit Sandemo

 
Titel: Sagan om Isfolket
Författare: Margit Sandemo
Utgivningsår: 1982-1989
Genre: Alla!
 
 
 
Handling:
 
Året är 1581, Silje är 17 år och helst ensam i världen. Hela hennes familj har dött i pesten och hon har blivit förvisad från gården där hennes far jobbade som smed. Det är vinter och Silje stryker runt Trondheims gator i allt för tunna kläder och en tom mage. 
 Det är så Sagan om Isfolket startar och det är en saga som kommer sträcka sig ända till 1960. Den kommer ta oss genom generationerna och historien till slutstriden som en ensam man, med all världens godhet lysande i ögonen och generationers kunskap bakom pannbenet, måste utkämpa för att hans familj till slut skall få frid. 
 
Tengel den onde, Isfolkets stamfader sålde, enligt legenden, sin själ till Djävulen. Han kokade en brygd för att frammana Djävulen och grävde därefter ner kitteln, sägnen säger att om man hittar kitteln med Tengel den ondes dekokt och gräver upp den så skall förbannelsen brytas. En förbannelse som lyder att i varje generation föds en drabbad som innehar övernaturliga krafter och ett ont sinnelag. 
 
Det är till stor del runt kampen mot det onda arvet och Tengel den onde som sagan berättar, men även vardagen, hjältedåd, universella problem och kärlek. 
 
 
 
Egna reflektioner:
 
 
Idag tänker jag inte prata med er om en bok, utan om 47 böcker. 
 Sagan om Isfolket är en serie som gavs ut från 1982 till 1989 och som sträcker sig över nästan 400 år. 
Historien startar och slutar i Norge, men avstickare till Sverige, Danmark, Slovakien och Mongoliet görs. 
 
Så, jag gillar inte fantasy, jag gillar inte historier som baseras på något som jag inte tror kan hända på riktigt. Däremot så gillar jag historia, nej, jag älskar historia och en av anledningarna till att jag fick upp ögonen för hur kul historia kan vara, var den här serien. 
 
Första gången jag gav mig på att läsa Sagan om Isfolket så var jag inte ännu tolv år fyllda, jag kom inte igenom hela serien då, jag fastnade totalt på bok 15 och gav upp. Ett drygt år senare gav jag mig på serien igen och kom igenom hela. 
Redan första gången jag läste serien dock, så kände jag igen många delar, serien utspelar sig till stor del i skandinavien, den börjar där en pest slutar och tar oss igenom vår faktiska historia. Det övernaturliga eskalerar också relativt långsamt, på ett sätt som gör att när det blir lite väl otroligt, då är man redan så långt inne i historien och bryr sig så mycket om den här släkten att man inte ser det som otroligt. 
 Det som börjar som en läkekunskap och en klärvojant ådra, kommer utvecklas till så mycket mer. 
 
Sagan om Isfolket är min sommarläsning, sen flera år tillbaka har jag gått igenom hela serien under sommaren, det tar ungefär en månad numera, varje bok har ungefär 250 sidor och det är ingen komplicerat text. 
En sak dock som kan komplicera läsningen är, om man som jag gjorde, får sin familj att läsa den, men man har bara ett ex av vardera bok. Första gången jag läste serien fick jag min syster att börja läsa den, jag var då på bok 5, så när hon läste bok 15 så läste jag bok 16 och sen fick jag gå tillbaka. 
 (Vissa böcker kan man hoppa över, nästan redan första gången man läser serien, andra böcker är väldigt viktiga för att man ska förstå historien, bok 15 är en av de där superviktiga böckerna.) Så jag visste av vad min syster sagt att jag inte kunde hoppa över bok 15 oavsett hur tråkig den var, för utan bok 15 så förstår man inte bok 17. 
I alla fall, andra gången jag läste serien så fick jag min lillasyster att läsa den, hon och jag fick sen gemensamt vår mamma att läsa den. Jag kan säga att det är inte lätt att försöka läsa en serie när man är tre pers som ganska snart fann sig vara på samma ställe i serien. Att jonglera böckerna på 2 pers var en sak, men att försöka jonglera de på 3 var rena mardrömmen. 
(Alla tog sig igenom serien utan allvarligare skador dock.) :D
 
Nu till slutklämmen: 
Gillar du fantasy? Jag rekommenderar denna serien.
Gillar du romantik? Jag rekommenderar denna serien.
Gillar du historia? Jag rekommenderar denna serien.
Gillar du drakar och demoner? Jag rekommenderar denna serien.
Gillar du släktkrönikor? Jag rekommenderar denna serien.
Gillar du humor? Jag rekommenderar denna serien.
 
Kort sagt, gillar du något så finns det i denna serien på ett eller annat sätt. 
 Denna serien skulle idag klassas som skräplitteratur, den är enkelt skriven, den är enkel att läsa, den har inslag som man kanske inte skulle finna i "god litteratur" och den kan ses som lite tantsnuskig och ibland lite löjlig. 
Men jag rekommenderar den starkt. Jag gillar, nej, jag älskar Sagan om Isfolket för allt vad den är. Den är för mycket ibland,den blir lite väl otrolig ibland, den har sina dåliga böcker (jag pratar med dig bok 35 din tråkige fan) men den har också sina så fantastiska böcker (1, 2, 4, 6, 9, 13, 15, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 30, 31, 33, 34, 37, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47). Kan också nämnas att slutstriden som jag nämnde lite kort ovan, den startar i bok 42 och pågår sen i nästan resten av serien. Och den boken som är absolut mest omöjlig att lägga ifrån sig är bok 41, jag vet ingen som läst denna serien som lyckats pausa frivilligt, i den boken. 
 
Sagan om Isfolket är inte en perfekt serie, det finns så många fel och brister i den, vissa böcker känner jag är komplett överflödiga då de mer stannar historien än för den framåt, men några av de böckerna är mina favoriter och jag kan därför förlåta serien för det. Några av de viktigaste böckerna är de tråkigaste, tack och lov kan åldern få en att byta åsikter och bok 15 gick från att vara den värsta till en av de bästa i min mening, kort sagt. Ingen är perfekt men alla är värda att älskas. 
 Och jag skulle önska att Sagan om Isfolket var mer känd så jag hade fler att dikutera den med. 
 
Ps. Sagan om Isfolket finns som ljudböcker på storytell. Ds. 
 
Den här serien får 4 av 5 prickar av mig, som sagt, den är inte perfekt. ;) 
 
//Nina
 
Kommentar:
2016-05-23 @ 13:23:30

Har de första böckerna hemma i bokhyllan...ytterligare några böcker att försöka mig på igen :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: