letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-06
12:00:00

Par i brott - Agatha Christie

 

Titel: Par i Brott

Författare: Agatha Christie

Utgivningsår: 1929 (nypublicerad 2015)

Genre: Deckare

 Handling:

Ett ungt par vid namn Tommy och Tuppence Beresford får en dag chansen att starta upp en detektivbyrå för att jobba som täckmantel för Scotland Yard. Polisen vill ha vidarebefodrat vissa brev som kommer in, samtidigt som att de alltid ska vara uppmärksamma på om det kommer in någon och nämner det specifika numret 16. Förutom det så får de driva byrån precis hur de vill och Tuppence som är en kvinna med smak för äventyr tar chansen direkt. Tommy tar ett alias som mr Theodore Blunt och Tuppence blir hans sekreterare miss Robinson. De marknadsför sig i tidningen och säger att de kan lösa ett brott under tjugofyra timmar. Boken är uppdelad i smånoveller som ändå hör i hop och håller en röd tråd.

 

 Egna reflektioner:

Boken som jag läst är nyutgåvan som är den enda hela boken av  par i brott som blivit publicerad på svenska. Den har inte tidigare översatt som en helhet i Sverige, huvudsakligen för att boken kräver att man har goda kunskaper om  1920- talets engelska kriminallitteratur. Paret Beresford vill i de olika kapitlen nämligen likna sig vid andra kända deckarkaraktärer så som Sherlock Holmes och Dr. Watson.

 

 Tonen som är satt i boken är kärleksfull, lättsinnig och spännande. Karaktärerna håller stadigt ihop, diskuterar, agerar och förstår varandra på ett sätt bara ett par eller bästa vänner kan göra. Det uppmärksammas ofta när de kan ge varandra små tecken när de bland annat är under press av skurkar.

 

 Har man aldrig innan läst något av Agatha Christie är det här en bra bok att börja med. Den är lättläst och det finns inga problem i att hänga med då varje kapitel är så gott som fristående och inte på så många sidor. Till skillnad från hennes andra böcker som kan innehålla många karaktärer så har den här väldigt få. En del återkommer och andra finns bara med i enstaka kapitel.

 

Jag tycker hemskt mycket om den! Inte bara för det vackra omslaget, utan också för att man kan sätta sig med den och läsa rakt ur den, vilket kapitel som helst och ändå få en spännande berättelse med en lätt "cluedo feeling". Perfekt att läsa under regnigt mystiska höstkvällar.

 Samtidigt som man får den här ruggiga känslan av mystik, finner jag det imponerande att författaren både hinner få fram problemet och samtidigt hitta alla lösningar på ca tio sidor. Författaren är så duktig med att inte låta saker och ting vara för uppenbara och det är mer än en gång jag överraskas av lösningen.

Däremot så vill jag  slå ett slag för att Christie lägger ut ledtrådar så att man kan lösa mysteriet själv, om man är skarpsynt nog ;)

 

 Det enda dåliga med det här boken som jag kan komma på var att den tog slut.

 

Den får: 5 av 5 bubblor!

/Johanna

 

Kommentar:
2016-05-06 @ 20:22:09
#1: Louise

Jag vet hur du vurmar för Agatha C, kanske kanske läser jag en av hennes böcker någon dag och då får det väl bli denna :)

Svar: Jag tar med den till dig ;)
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: