letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-11
12:00:00

Min mormor hälsar och säger förlåt - Fredrik Backman

 
Titel: Min mormor hälsar och säger förlåt
Författare: Frredrik Backman
Utgivningsår: 2014
Genre: Roman, Feelgood
 
Handling: 
Elsa är sju, nästan åtta år och enligt egen utsago "annorlunda". Elsa är en språkpolis som tycker att alla som inte uppskattar kvalitetslitteratur, dvs serier, är muppar. 
 Elsa har en vän i hela världen, hennes sjuttio år äldre mormor. Elsa och mormor hittar på galenskaper tillsammans och på nätterna flyger de till sagornas land. 
 
När Elsa är sju, nästan åtta år så dör Elsas mormor och i och med detta startar en skattjakt där Elsa måste leverera brev till alla de som Elsas mormor har gjort illa på något sätt, brev där Elsas mormor säger förlåt. 
 
Egna reflektioner:
Jag har recenserat Backman tidigare och precis som nämndes då så äskar jag honom, för hans förmåga att få mig att gråta och skratta i samma mening och hans förmåga att ge en, vid första anblick platt karaktär, en hel historia utan särskilt mycket anstträngning.. 
 Den här boken tar den sista delen till en helt annan nivå än En man som heter Ove gjorde dock, i den boken var det en karaktär som fick en mer utvecklad bakomhistoria. I den här boken är det ett flertal personer som får en bakomhistoria som i vissa fall får hjärtat att brista, och Elsa som är vår huvudperson är mer som berättaren som genom mormoderns brev tar sagan till den nya individen som behöver presenteras och genom sina enträgna förfrågningar, får dessa att berätta sin historia. 
 
En sak som jag speciellt gillar med Min mormor hälsar och säger förlåt är att den, till skillnad från En man som heter Ove och Britt-Marie var här passar alla åldrar. Vår huvudperson är, som tidigare nämnt, sju snart åtta år, utöver det finns inga "goda" barn med i huvudhistorien utan bara vuxna och det gör att även om historien kanske är skriven av en vuxen för vuxna, så berättas den genom ett barn, ur ett barns perspektiv, och jag tror att många barn skulle kunna läsa boken och, om än inte förstå alla delar i den, förstå innebörden och budskapet. 
 
Elsa ligger dessutom mig varmt om hjärtat för att hon är en språkpolis och jag var visserligen inte språkpolis vid sju års ålder, men jag var, precis som Elsa är, lite annorlunda gentemot mina jämnåriga. Hade den här boken funnit sin väg till mig när jag gick på lågstadiet eller mellanstadiet så tror jag att jag hade anammat den annorlundaheten mycket tidigare, för det är inget fel med att vara annorlunda. ;)
 
Det jag gillar bäst med boken, förutom bakhistorien till människorna Elsa träffar, är de budskap som långsamt kommer fram allteftersom man läser. T.ex. Det är inget fel med att vara annorlunda och döm inte folk förrän du känner dem. för det är så viktigt för alla att lära sig tycker jag. 
 
Boken får 4 av 5 prickar. :D
 
//Nina
Kommentar:
2016-05-11 @ 21:16:50
#1: Louise

Det här är en bok som jag började på men sedan ställde tillbaka i bokhyllan, kanske skulle ge den en andra chans :)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska, den har ett enormt djup boken och talar till en som läsare på så många nivåer. Tycker jag iaf. :( //Nina
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: