letstalkaboutbook.blogg.se

2016-05-16
12:00:00

En sannolik historia - Karin Alvtegen

Titel: En sannolik historia

Författare: Karin Alvtegen

Utgivningsår: 2010

Genre: Roman

 

Handling:

Helena har tillsammans med sin dotter Emelie ett hotell uppe i Norrland, en gård familjen började bygga om till hotell när familjen var hel. Helena försöker förtränga allt som har med Martin att göra samtidig som hon vill vara en bra mamma till Emelie. Emelie är dock alltid arg och vill inget hellre än att flytta tillbaka till Stockholm, där pappa bor och där hon alltid bott till för bara några år sedan.

 

Anders är en framgångsrik finansman med alldeles för mycket pengar. Men han är tom inuti och försöker hela tiden fylla hålet med någonting.

 

Möten mellan människor uppstår och det händer en rad oväntade saker i den lilla byn i Norrland.

 

Egna reflektioner:

Det är en till synes vanlig roman. Den hadlar om en vardagliga situationer som inte alls skulle vara helt osannolika med tanke på att handligen utspelar sig i en mindre by. Där alla känner alla och skvallret går grannarna runt på tio minuter från att det var sagt, och det som är nytt och annorlunda är det fel på. Har man som jag bott på ett

 
 

mindre ställe med just dessa egenskaper så kan man lätt känna igen sig.

 

Boken har ett alldaglig språk och var avslappnande att läsa, något åt feelgood hållet men inte helt. Den gav inte den där euforiska känslan jag ofta får av feelgood böcker. Däremot gav den mig underbara perspektiv på karaktärerna i boken!

Man får följa ungefär fyra olika karaktärer igenom hela boken. Deras historia spelas upp från deras eget inre, deras egna känslor speglas och man får ta del av deras egna innersta tankar. I nästa kapitel kan man sedan få berättat för sig om samma person men ifrån någon annans perspektiv. Detta gjorde att man ena stunden kunde ogilla en person väldigt mycket för att man bara fick ena sidan av myntet, för att sedan få läsa det ur ett annat perspektiv och helt plötsligt blev jag istället ödmjuk och förstod varför. Genialt skrivet!

 

Generellt sett var det en bra bok, men den lämnar inga större känslor efter sig som en riktigt fängslande bok kan göra. Det fanns heller inget begär att någon gång läsa om den för att eventuellt förstå den på ett annat sätt som man kan känna med vissa böcker man läser.

 

En lättläst roman för alla åldrar!

 

Den får 3 av 5 bubblor

 

//Johanna

 

Kommentar:
2016-05-16 @ 12:16:05
#1: Louise

kan inte påminna mig att jag läst någon av henne. Jag som gillar feelgood romaner kanske skulle läsa denna :)

Svar: Vi kommer ha fullt upp med att läsa bra böcker i sommar :D jag tar med allt jag läst hem ^^ / Johanna
letstalkaboutbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: